Wykonawcy

Z wyróżnieniem ukończył klasę wiolonczeli prof. Stanisława Firleja Akademii Muzycznej Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Stypendysta Miasta Szczecin i Towarzystwa Przyjaciół Szczecina debiutował z orkiestrą symfoniczną Filharmonii Szczecińskiej (1998), wykonując Koncert wiolonczelowy Eduarda Lalo pod batutą Tomasz Bugaja. Koncertował z następującymi dyrygentami: Bohdanem Boguszewskim, Czesławem Grabowskim, Jackiem Kraszewskim, Warcisławem Kuncem, Eugeniuszem Kusem, Markiem Pijarowskim, Ivanem Repušićem i Zygmuntem Rychertem. Współpracował z takimi artystami jak Roman Jabłoński, Kevin Kenner, Bartłomiej Nizioł, Patrycja Piekutowska, Anna Maria Staśkiewicz i Agata Szymczewska. W roku 2010 wystąpił w trio z Patrycją Piekutowską – skrzypaczką i Sławomirem Wilkiem – pianistą, w słynnej nowojorskiej sali Carnegie Hall. Jako muzyk studyjny uczestniczył w nagraniach wielu zróżnicowanych projektów filmowych i teatralnych. W roku 2011 zrealizował partię wiolonczeli na płycie Katarzyny Nosowskiej 8. Członek zespołu Baltic Neopolis Quartet, z którym wydał kilka płyt kompaktowych, w tym: Kompozytorzy Szczecińscy (2013), Tribute to Carl Loewe (2014) i Il tramonto (2015). Regularnie nagrywa muzykę do przedstawień teatralnych i projektów filmowych. Od 2006 roku jest koncertmistrzem grupy wiolonczel w Filharmonii Szczecińskiej oraz w Baltic Neopolis Orchestra. Od roku 2007 prowadzi klasę wiolonczeli w szczecińskiej Akademii Sztuki (przed 2010 r. filia poznańskiej Akademii Muzycznej). W roku 2014 uzyskał tytuł doktora sztuk muzycznych. Koncertował w Niemczech, Czechach, Portugalii, Hiszpanii, Danii, Korei Południowej, USA, we Włoszech, Francji, na Słowacji i na Węgrzech. Gra na wiolonczeli Wojciecha Topy (Zakopane 2008).

 

Termin i miejsce koncertu
14 sierpnia (piątek) Trzęsacz
kościół pw. Miłosierdzia Bożego, ul. Pałacowa 3

zdjęcie Patrick Slowinski

Absolwentka Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Śląskiego, adiunkt tej uczelni i doktor habilitowany sztuki w zakresie dyrygentury. Stworzyła i prowadziła kilka zespołów chóralnych, z którymi zdobywała nagrody na festiwalach polskich i zagranicznych. W roku 1990 założyła Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia. Grupa znana jest dziś w Polsce i na świecie dzięki perfekcyjnym i stylowym interpretacjom zarówno muzyki dawnej, jak partytur najnowszych, często pisanych z myślą o artystce i jej ensemble’u.

Oprócz wykonawstwa arcydzieł a cappella brała udział w polskich i zagranicznych projektach wokalno-instrumentalnych, podejmując się też pracy z orkiestrami i artystami najwyższej rangi. Jako zdeklarowana promotorka muzyki polskiej podjęła się dotychczas ponad stu prawykonań dzieł kompozytorów zarówno polskich, jak i obcych. Na jej dorobek nagraniowy i Cameraty Silesia złożyło się zarówno kilkadziesiąt płyt długogrających, jak i rejestracje radiowe, telewizyjne, koncerty live dla Europejskiej Unii Radiowej oraz występy transmitowane przez media. Propagatorka idei wykonywania muzyki dawnej na instrumentach z epoki, inicjatorka i organizatorka koncertów renesansowej i barokowej muzyki wokalno-instrumentalnej – stworzyła kilka zespołów muzyki dawnej, złożonych z najlepszych muzyków polskich i zagranicznych. Dyrygowała m.in. następującymi zespołami: Concerto Polaco, Il Tempo, Kameralistami Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Śląską Orkiestrą Kameralną, współdyrygowała wraz z Antonim Witem na Festiwalu Warszawska Jesień utworem Witolda Lutosławskiego Trois Poèmes d’Henri Michaux, z Rolandem Hayrabédianem w katedrze Saint Louis des Invalides w Paryżu, a także z Peterem Hirschem w Palais des Beaux-Arts w Brukseli.

Laureatka Nagrody Ministra Kultury i Sztuki za szczególne dokonania artystyczne, w roku 2004 wyróżniona została przez Kapitułę Nagrody im. Jerzego Kurczewskiego za wybitne osiągnięcia w dziedzinie chóralistyki.
Termin i miejsce koncertu
11 sierpnia (piątek) Trzęsacz
kościół pw. Miłosierdzia Bożego, ul. Pałacowa 3

 

Więcej o chórze Camerata Silesia …

www.camerata.silesia.pl

zdjęcie Anna Szostak – © K. Kloch

Ukończył z wyróżnieniem klasę fortepianu prof. Olgi Iliwickiej-Dąbrowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Poznaniu, a także studia podyplomowe pod kierunkiem prof. Vlado Perlemutera w Paryżu.

Solista i kameralista, występował w krajach Europy, Ameryki i Azji, m.in. w Austrii, Belgii, Hiszpanii, Holandii, Japonii, Korei Płd., Niemczech, Słowenii, Szwajcarii, Turcji, USA, Wielkiej Brytanii, we Francji i Włoszech, na Jamajce i Kubie oraz w krajach byłego ZSRR.

Uczestniczył w renomowanych festiwalach muzycznych, takich jak: Poznańska Wiosna Muzyczna, Warszawska Jesień, Dni Kompozytorów Krakowskich, Dni Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem, Wratislavia Cantans, Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej we Wrocławiu, Międzynarodowy Festiwal Chopinowski w Dusznikach.

W jego repertuarze solowym i kameralnym znaczącą rolę odgrywają utwory kompozytorów polskich XIX i XX wieku. Dokonał wielu prawykonań utworów współczesnych kompozytorów polskich. W kręgu zainteresowań muzyka pozostaje również muzyka francuska, w tym twórczość Oliviera Messiaena, którego cykle Katalog ptaków i Sześć szkiców ptasich wykonał jako pierwszy polski pianista.

Zrealizował liczne nagrania filmowe, archiwalne dla radiofonii i telewizji polskich oraz zagranicznych, a także płytowe, w tym dla firmy Selene utrwalił kompozycje fortepianowe Henryka i Józefa Wieniawskich, Raula Koczalskiego i Ignacego Friedmana, dla firmy Dux – Harnasie Karola Szymanowskiego w wersji na dwa fortepiany oraz utwory kameralne Apolinarego Szeluto, realizując pierwsze w historii światowej fonografii nagrania tych utworów. Dokonał również wielu nagrań płytowych z najwybitniejszymi polskimi artystami.

Wykładowca kursów mistrzowskich w kraju i za granicą (Czechy, Hiszpania, Holandia, Niemcy, Turcja, Ukraina, USA, Włochy), brał udział w pracach jury ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych oraz kameralnych. Pełnił funkcję kierownika Katedry Kameralistyki oraz Katedry Fortepianu w Akademii Muzycznej Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, gdzie od wielu lat prowadzi klasę fortepianu.

Termin i miejsce koncertu
15 sierpnia (sobota) – Trzęsacz
kościół pw. Miłosierdzia Bożego, ul. Pałacowa 3

zdjęcie z archiwum artysty

Pisarka, historyk literatury, fotografik i scenarzystka, autorka biografii wielkich Polaków ukończyła Wydział Dziennikarstwa na Uniwersytecie Warszawskim oraz Studium Historii i Teorii Filmu w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej w Łodzi. Twórczyni filmów, audycji radiowych i telewizyjnych, wystaw oraz widowisk scenicznych dotyczących najsławniejszym postaciom literatury, historii i muzyki polskiej.

Autorka, reżyser i narratorka widowisk poświęconych sławom muzyki polskiej: Fryderykowi Chopinowi, Karolowi Kurpińskiemu, Stanisławowi Moniuszce, Ignacemu Janowi Paderewskiemu, które prezentowała na scenach Teatru Wielkiego w Warszawie, Teatru Wielkiego w Poznaniu, Opery Bałtyckiej, Filharmonii Lubelskiej, podczas Festiwali Moniuszkowskich w Kudowie.

Opublikowała pasjonujące monografie o życiu, twórczości, miłościach i tajemnicach Kościuszki, Mickiewicza, Słowackiego, Chopina, Norwida, Sienkiewicza, Żeromskiego, a także o najwybitniejszych harcerzach polskich z bohaterami Kamieni na szaniec i Powstania Warszawskiego na czele.

Obdarzono ją tytułem Pisarki losu polskiego i odznaczono wieloma nagrodami. Są wśród nich: tytuł Mistrz Mowy Polskiej Vox Populi, Złoty Mikrofon, Order Polonia Mater Nostra Estza wyjątkowy dar przekazywania młodzieży skarbów narodowego dziedzictwa, nagroda Episkopatu Polski Totusza niestrudzone, pełne żarliwości i entuzjazmu propagowanie kultury chrześcijańskiej, patriotyzmu, pięknej polszczyzny, postaw honoru i prawości wśród młodego pokolenia, Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski – za wybitne zasługi w działalności naukowo-edukacyjnej i osiągnięcia w pracy twórczej, nagroda Świętego Brata Albertaza wierność Polsce, order Pro memoria za wybitne zasługi w utrwalaniu pamięci o bohaterach walki o niepodległość Polski, oraz Order Uśmiechu przyznany przez harcerzy z motywacją: To dzięki Niej zstępują z piedestału Bohaterowie Narodowi i najwięksi twórcy literatury, by stać się nam bliskimi. American Biographical Institute wybrał Barbarę Wachowicz do grona Great Woman 21th Century.

Termin i miejsce spotkania
9 sierpnia (niedziela) Szczecin
Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
Małopolska 48

zdjęcie Agnieszka Perepeczko

Naukę gry na fortepianie rozpoczął w Szczecinie, najpierw u Heleny Pachlowskiej, a następnie u Mikołaja Szczęsnego. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Gdańsku (klasa fortepianu prof. Waldemara Wojtali) oraz studia podyplomowe w Royal Irish Academy of Music w Dublinie (klasa prof. Johna O’Conora). Mistrzowskie kursy pianistyczne odbył u J. O’Conora, D. Joffe, Y. Kaplinsky, V. Krainiewa, K. Kennera, Nosiny, E. Pobłockiej, B. Ringeissena.

Stypendysta rządu Republiki Federalnej Niemiec, uczestniczył w Międzynarodowej Letniej Akademii Muzycznej w Lipsku, był też wielokrotnym stypendystą Premiera Rzeczypospolitej Polskiej, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Laureat trzeciej nagrody Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Mariańskich Łaźniach (1998), zajął czwarte miejsce na Międzynarodowym Konkursie Ignacego Jana Paderewskiego i otrzymał nagrodę specjalną prof. Reginy Smendzianki za najlepsze wykonanie Sonaty es-moll patrona konkursu. Rok 2002 przyniósł mu trzecią nagrodę na Europejskim Konkursie Chopinowskim w Darmstadt i drugą na konkursie Fryderyka Chopina w Warszawie przyznaną przez Towarzystwo im. Fryderyka Chopina. Ćwierćfinalista Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Sydney (2004), półfinalista Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie (2005), Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Hamamatsu (2006) oraz Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Dublinie (2009), a także laureat Estrady Młodych na Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku. Jako kameralista wygrał w 2006 roku z triem fortepianowym Darius Piano Trio Międzynarodowy Konkurs Muzyki Kameralnej im. Johannesa Brahmsa w Gdańsku oraz zajął trzecie miejsce na Międzynarodowym Konkursie im. Johannesa Brahmsa w austriackim Pörtschach..

Zrealizował wiele nagrań radiowych i telewizyjnych. Dla wytwórni DUX nagrał ze skrzypkiem Bartłomiejem Niziołem płytę z Koncertem podwójnym Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego. Występował z recitalami w Afryce, Ameryce Północnej, Australii, Azji oraz w Europie. Wykładowca w katedrze fortepianu gdańskiej Akademii Muzycznej, a także szczecińskiej Akademii Sztuki.
Termin i miejsce koncertu
14 sierpnia (piątek) Trzęsacz
kościół pw. Miłosierdzia Bożego, ul. Pałacowa 3

zdjęcie Anna Galeja

Jako siedemnastolatek prowadził pierwsze zespoły muzyczne. Kształcił się u wybitnych mistrzów batuty: prof. Jana Szyrockiego w poznańskiej Akademii Muzycznej, filia w Szczecinie, na wydziale dyrygentury chóralnej, a następnie podjął drugie studia u prof. Antoniego Wita w warszawskiej Akademii Muzycznej na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki, w specjalności dyrygentura symfoniczno-operowa. Pod opieką prof. T. Wita odbył też studia doktoranckie na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Tytuł doktora uzyskał w roku 2015.

Dyrygował wieloma zespołami, takimi jak: Sinfonia Varsovia, Baltic Neopolis Orchestra, Orkiestra Academia, Chór i Orkiestra Stowarzyszenia Mozart 2003, Chór Międzynarodowej Akademii Chóralnej In terra pax. Prowadził koncerty w filharmoniach: częstochowskiej, elbląskiej, szczecińskiej, śląskiej i świętokrzyskiej. Dyrygent cyklu prawykonań utworów oratoryjnych młodych kompozytorów polskich, jeden z założycieli i dyrektor artystyczny stowarzyszenia Mozart 2003, organizacji specjalizującej się w wykonawstwie muzyki sakralnej (z zespołem stowarzyszenia planuje wykonać do roku 2020 wszystkie dzieła sakralne Wolfganga Amadeusza Mozarta w oryginalnej wersji). W sezonie 2006/2007 objął funkcję dyrygenta i dyrektora artystycznego Chóru Akademickiego im. prof. Jana Szyrockiego, z którym koncertował m.in. na Litwie, Białorusi, Słowacji, w Chile, Francji, Hiszpanii, Niemczech i Norwegii. W sezonie artystycznym 2009/2010 współpracował ze szczecińską Operą na Zamku przy nagraniach oper Flis i Verbum nobile Stanisława Moniuszki. W roku 2013 nagrał płytę ze współczesną muzyką sakralną Alternative concept of sacred music.

Odznaczony Srebrnym Krzyż Zasługi, medalem Zasłużony dla Kultury Polskiej, Srebrną Odznaką Honorową Gryfa Zachodniopomorskiego. Współpracuje systematycznie z Pomorskim Stowarzyszeniem Instrumentalistów Academia, przyczyniając się do rozwoju festiwalu Sacrum Non Profanum.

Termin i miejsce koncertu
10 sierpnia (poniedziałek) Szczecin
bazylika archikatedralna św. Jakuba, ul. Księdza Kardynała Wyszyńskiego 19

zdjęcie Tomasz Lazar

 

Po ukończeniu Yewon School i Seoul Arts High School uzyskał stypendium londyńskiej Guildhall School of Music & Drama. Absolwent Mozarteum Wien Musikhochschule, studiował też w Konserwatorium Wiedeńskim oraz otrzymał dyplom mistrzowski monachijskiej Hochschule für Musik und Theater.

Stypendysta koreańskiego Ministerstwa Kultury, laureat Międzynarodowego Konkursu Jeunesses Musicales Belgrade, nagrodzony Grand Prix Hankook Ilbo i Busan MBC, zdobył pierwsze nagrody Joongang Ilbo i Eastbourn Young Solist Competition, a także wygrał międzynarodowe konkursy im. Głazunowa, Humla i Lipizera. Entuzjastycznie witany na koncertach w Londynie, Rzymie, Paryżu, Monachium, Salzburgu i Wiedniu, brał także udział w festiwalach organizowanych w Courcheval, Tours, Weimarze i Salzburgu.

Na recitalach z powodzeniem i pasją mierzył się z repertuarem pełnych cyklów kompozytorskich różnych stylów i epok. W roku 2013 odbył tournée po 10 miastach świata z 24 kaprysami Niccolò Paganiniego, a rok później w podobny sposób przedstawiał sonaty Eugène’a Ysaÿe’a bez akompaniamentu.

Swój talent potwierdził, współpracując z takimi zespołami jak Seoul Philharmonic Orchestra, Korean Chamber Orchestra, Korean Symphony, Gangnam Symphony, Bucheon Philharmonic Orchestra, Jeonju Philharmonic Orchestra i Ulsan Philharmonic Orchestra. Ponadto pełnił funkcję wizytującego koncertmistrza zespołów: Korean Symphony, Gangnam Symphony, Gyeonggi Philharmonic Orchestra, Bucheon Philharmonic Orchestra, Incheon Philharmonic Orchestra, Wonju Philharmonic Orchestra i Chungnam Provincial Orchestra.

Wykładowca Seoul National University, Sookmyung University, Chonbuk National University, Yewon School, Seoul Art High School i Sunhwa Art Middle-High School, członek zespołów muzycznych: Korean Chamber Orchestra, Kumho Art Hall Chamber Music Society, KCO String Quartet i Yoonisang Ensemble.

O każdym jego występie z uznaniem wypowiadali się krytycy i melomani, mówiąc często, tak jak Igor Ojstrach, że Jae-hong Yim to …charyzmatyczny skrzypek pełen delikatności i łagodności, nie wspominając już wybitnej techniki... lub za Franco Gullim, że wirtuoz …dysponuje zwracającym uwagę talentem, piękną melodią, rozumieniem wielu stylów muzycznych i rzucającymi się w oczy zdolnościami komunikacyjnymi. To on poprowadzi następne pokolenie.

Termin i miejsce koncertu
14 sierpnia (piątek) Trzęsacz
kościół pw. Miłosierdzia Bożego, ul. Pałacowa 3

zdjęcie DUX

Chór założył w 1952 roku ówczesny student Politechniki Szczecińskiej – Jan Szyrocki, który przez 51 lat pełnił nieprzerwanie funkcję dyrektora artystycznego i dyrygenta. Politechnicy pod kierownictwem Mistrza stworzyli jeden z najlepszych i najciekawszych wokalnych zespołów akademickich na świecie. W roku 2006 dyrygentem i kierownikiem artystycznym zespołu został uczeń profesora Jana Szyrockiego – Szymon Wyrzykowski. Śpiewacy uczestniczyli w tysiącach koncertów, setkach międzynarodowych tournée, licznych nagraniach fonograficznych i w prestiżowych festiwalach. Oprócz bogatego programu a cappella zespół wykonuje liczne dzieła oratoryjno-kantatowe różnych epok, ze szczególnym uwzględnieniem dzieł z XX i XXI wieku. Wielu współczesnych kompozytorów dedykowało swoje utwory chórowi, który był automatycznie pierwszym wykonawcą tych dzieł. Ostatnie wydawnictwa płytowe z utworami, a także opracowaniami kompozycji Marka Jasińskiego, nagrano w systemie surround. W sezonie 2014/2015, jako jedyny zespół wokalny wziął udział w programie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Kompozytor -rezydent i podjął się w ramach projektu prawykonań utworów Wojciecha Błażejczyka. Bogaty dla zespołu w wydarzenia artystyczne rok 2014 wykonaniem Missa di Requiem G. Verdiego oraz koncertem galowym a cappella zwieńczył uroczyście obchody 60-lecia zespołu. Za działalność w dziedzinie kultury chór otrzymał wiele najwyższych odznaczeń, nagród i medali od władz państwowych oraz regionalnych.

Termin i miejsca koncertu
10 sierpnia (poniedziałek) – Szczecin
bazylika archikatedralna św. Jakuba, ul. Księdza Kardynała Wyszyńskiego 19

zdjęcie Tomasz Romaniuk

Stworzony w roku 2012 z inicjatywy prof. Marka Gandeckiego zespół zrzesza studentów różnych specjalności, m.in. dyrygentów, edukatorów muzycznych, instrumentalistów, kompozytorów, muzyków kościelnych i teoretyków. Na jego artystyczny wizerunek mają przede wszystkim wpływ Marek Gandecki – dyrygent, Marianna Majchrzak – asystentka i odpowiedzialny za przygotowanie wokalne – Przemysław Czekała.

Chór podczas 46. Ogólnopolskiego Turnieju Chórów Legnica Cantat (2015) otrzymał dwie nagrody Grand Prix – Rubinową Lutnię im. Jerzego Libana z Legnicy oraz nagrodę nieoficjalnego jury, złożonego z uczestników Ogólnopolskiego Seminarium dla Dyrygentów Chórów. W roku 2014 był laureatem VI Ogólnopolskiego Konkursu Ars Liturgica w Gnieźnie (Grand Prix i Złoty Dyplom), XVI Łódzkiego Festiwalu Chóralnego Cantio Lodziensis
w Łodzi (Grand Prix), 49. Międzynarodowego Festiwalu Pieśni Chóralnej im. Profesora Jana Szyrockiego w Międzyzdrojach (Złoty Dyplom), a także XXVI Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Religijnej im. ks. Stanisława Ormińskiego w Rumi (Złoty Dyplom).

W jego repertuarze znajduje się muzyka dawna, kompozycje z przełomu XIX i XX wieku Claude’a Debussy’ego i Francisa Poulenca, utwory kompozytorów współczesnych, w tym: Miłosza Bembinowa, Andrzeja Bielerzewskiego, Katarzyny Danel, Ēriksa Ešenvaldsa, Oli Gjeilo, Sydney’a Guillaume’a, Marka Jasińskiego, Andrzeja Koszewskiego, Paula Mealora, J. Aarona McDermida, Marka Raczyńskiego i Erica Whitacre’a, jak również dzieła wokalno-instrumentalne Antonio Vivaldiego, Jana Sebastiana Bacha i Gabriela Fauré.

Termin i miejsce koncertów
4 sierpnia (wtorek) – Heringsdorf, Świnoujście
Muszle koncertowe

zdjęcie Jarosław Goździk

Stworzony w 1990 roku przez Annę Szostak, reprezentujący Miasto Katowice koncertował w ośrodkach o najwyższej randze artystycznej, np. w Gewandhaus (Lipsk), Parco della Musica (Rzym), oraz Le Théâtre Royal de la Monnaie (Bruksela), Concertgebouw (Amsterdam), Gran Teatro La Fenice (Wenecja), Mei Lanfang Theatre (Pekin). Światowe uznanie przyniósł udział w renomowanych festiwalach: Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Chopin i jego Europa, Polska Muzyka Najnowsza, Festiwal im. L. van Beethovena w Warszawie, Sommerfestspiele w Bregenz. Festiwalowe prezentacje wokalistów wzbudziły podziw wielu kompozytorów, w tym Krzysztofa Baculewskiego, Regisa Campo, Ryszarda Gabrysia, Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara, Krzysztofa Knittla, Zygmunta Krauzego, Stanisława Krupowicza, Zbigniewa Preisnera, Bogusława Schaeffera, Witolda Szalonka, Pawła Szymańskiego, Agaty Zubel, którzy dedykowali kompozycje zespołowi, powierzając mu polskie i światowe prawykonania. Poziom pracy zespołu docenił również Krzysztof Penderecki, którego Pasję według św. Łukasza, Polskie Requiem i Siedem Bram Jerozolimy zespół wykonał pod batutą kompozytora wielokrotnie, m.in. w Münster, Krakowie i Hamburgu, a podczas Warszawskiej Jesieni uczestniczyli w wykonaniu Jego Canticum Canticorum.
W roku 2012 został zaproszony do udziału w przedstawieniach i nagraniach na DVD scenicznej wersji Pasji K. Pendereckiego w reżyserii Grzegorza Jarzyny. Odniósł sukces podczas Sommerfestspiele 2008 i 2009 w austriackim Bregenz, gdzie pod kierownictwem słynnych dyrygentów, takich jak Carlo Rizzi, Lothar Koenigs i Sir Mark Elder wystąpił w produkcjach: Solomon G.F. Händla, Tosca G. Pucciniego, Aida G. Verdiego oraz w spektaklach Karol V E. Křeneka i Król Roger K. Szymanowskiego.

W jego dorobku nagraniowym znalazło się kilkadziesiąt płyt, rejestracje radiowe, telewizyjne, a także koncerty live i występy transmitowane przez media. Na uwagę zasługuje wydanie ostatnich płyt: Requiem Andrzeja Siewińskiego, Krzysztof Baculewski – Choral Works, Camerata Silesia sings Kilar, Jasnogórska muzyka dawna vol. 45 oraz Jasnogórska muzyka dawna vol. 54 – Ciemne Jutrznie – wszystkie nominowane do nagrody Fryderyk.
Zespół w tym roku obchodzi swoje 25-lecie, na które złoży się wiele wydarzeń artystycznych.

www.camerata.silesia.pl

Termin i miejsce koncertu
11 sierpnia (piątek) – Trzęsacz
kościół pw. Miłosierdzia Bożego, ul. Pałacowa 3

Założona przez Bohdana Boguszewskiego orkiestra nagrała sześć płyt kompaktowych z utworami A. Vivaldiego, F. Mendelssohna-Bartholdy’ego, E. Chaussona, E. Griega, P. Czajkowskiego i P. Klimka. Współpracowała z wybitnymi solistami polskimi i zagranicznymi, do których należą Natalia Benedetti, Kevin Kenner, Olga Kern, Jadwiga Kotnowska, Konstanty Andrzej Kulka, Rodolfo Liambias, Tove Lonskov, Adam Makowicz, Gregorio Nardi, Bartłomiej Nizioł, Piotr Paleczny, Dora Sturludóttir, Agata Szymczewska. Grała w wielu prestiżowych salach koncertowych, m.in. w Filharmonii Berlińskiej i Filharmonii w Hamburgu, w Królewskim Konserwatorium w Kopenhadze, w warszawskim Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, a także na estradach festiwalowych we Włoszech. W roku 2010 koncertami w Lincoln Center i Carnegie Hall, pod dyrekcją Bohdana Boguszewskiego, brała udział w finale obchodów Międzynarodowego Roku Chopinowskiego w Nowym Jorku. Tradycją się stało, że ze względów repertuarowych corocznie powiększany jest na czas Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Sacrum Non Profanum skład orkiestry o muzyków reprezentujących Filharmonię im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, co przynosi wymierne efekty artystyczne.

Termin i miejsce koncertu
10 sierpnia (poniedziałek) – Szczecin
bazylika archikatedralna św. Jakuba, ul. Księdza Kardynała Wyszyńskiego 19

zdjęcie Jerzy Lorkowski

Muzykolog, bibliotekarz, w latach 1996–2014 starszy kustosz dyplomowany w Archiwum Kompozytorów Polskich Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie.  Zajmuje się dokumentacją polskiej, współczesnej twórczości muzycznej, ze szczególnym uwzględnieniem dorobku artystycznego Karola Szymanowskiego. Autorka katalogu rękopisów muzycznych tego kompozytora, współautorka informatora o szymanowskianach w zbiorach polskich oraz wielu artykułów publikowanych w prasie muzycznej. Według jej scenariuszy zrealizowano kilka wystaw, w tym eksponowaną w ramach festiwalu Sacrum Non Profanum  2015 wystawę Karol Szymanowski – życie i twórczość.

Członek: Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego w Zakopanem (1978), Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków (1989), Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich (1996) i Związku Kompozytorów Polskich (1996).

Wśród ważniejszych publikacji E. Jasińskiej-Jędrosz znalazły się m.in.:
Rękopisy utworów muzycznych Karola Szymanowskiego. Katalog
. T.1, Warszawa 1983;
Karol Szymanowski w zbiorach polskich. Praca zbiorowa pod red. Wandy Bogdany
-Popielowej, Warszawa 1997;
Rękopisy muzyczne kompozytorów Młodej Polski. Katalog. T.2, Warszawa 1997;
Spuścizna Karola Szymanowskiego w zbiorach Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie.
W: Szymanowski a Ukraina. Materiały z konferencji, Kirowograd 1998;
Wiedzie nas Haller – nieznana pieśń Karola Szymanowskiego.
W: Pieśń w twórczości Karola Szymanowskiego i jemu współczesnych. Studia i materiały pod red. Z. Helman, Kraków 2000;
Wiedzie nas Haller An unknown Song by Karol Szymanowski.
W: The Songs of Karol Szymanowski an his Contemporaries. Editet by Z. Helman,
T. Chylińska and A. Wightman, Los Angeles 2002,
Rękopisy muzyczne w zbiorach Archiwum Kompozytorów Polskich Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie. Katalog. Tom 1, Warszawa 2014.

Termin i miejsce wernisażu
8 sierpnia, godz. 12.00
Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie

1 2 3